Vyrobit nebo nakoupit? V oblasti pořizovací logistiky tato strategie souvisí s rozhodováním pro nákup nebo výrobu určitého výrobku nebo dílu výrobku, který se podílí na kompletaci výrobku v podniku. Při rozhodování je třeba porovnat náklady na nákup a pořízení komponentu s náklady na vlastní výrobu.
Rozhodovací kritéria: kvalita, know how a investice, výrobní kapacity (plochy, zařízení, personál, atd.), situace na trhu a tedy i prodejní množství, technologie výroby.
Kdy se klade otázka Make or Buy?
- při založení podniku
- při snížení kapacit
- při prodloužení pronájmu
- při zavedení nové výroby, případně reorganizaci výroby
- při obnově výrobních prostředků
- při změně dodávek, dodavatelů nebo změně situace na trhu (růst poptávky, pokles poptávky, snížení nebo růst nabídky)
- při změně množství objemu výroby, cenové struktury dodávek
- při změně požadavků odběratelů
Co může způsobit nesprávné rozhodnutí?
- nástup konkurenčního podniku a následná ztráta trhu
- krach podniku (likvidace podniku)
- nevyhnutelná změna sortimentu vyráběných výrobků