Od listopadu 2013 pořádáme společně s partnerskou firmou New Dimension v rámci programu Cooperation seriál pravidelných seminářů pro manažery a majitele firem v regionu.
Setkání probíhalo v restauraci Jiný Svět ve Frýdku-Místku a v současné době pokračuje v prostorách nového sídla firem New Dimension a Productive systems ve Frýdku – Místku, Havlíčkova 233.
Setkáni je připraveno pro majitele a manažery firem z regionu Moravy. Setkání má obvykle následující program:
16:00 – 17:00 Zahájení setkání, úvodní prezentace hosta z praxe na zvolené téma
17:00 – 18:30 Moderovaná diskuse na zvolené téma
18:30 – 19:30 Společná večeře a neformální diskuse
Setkání se pravidelně účastní 15 – 20 účastníků a společně jsme již řešili následující témata:
Jak dostat strategii do reálného života firmy
Výstupy z diskuse:
- dělejme strategii tak, aby vždy vedla ke konkrétnímu výsledku
- střední management musí být samostatný, zodpovědný a proaktivní
- každý člověk přispívá ke strategii, každý může přinést nápady
- strategie není formální dokument, je to směr, který dává smysl naší práci
- pracujme na bourání bariér mezi jednotlivými úrovněmi řízení
- hledejme společný jazyk – tlumočme si z češtiny do češtiny
- mluvme s lidmi o jejich roli při tvorbě a realizaci strategie
- slavme úspěchy, dodává to sílu a chuť do dalších akcí ve směru strategie
- podporujme lidi, kteří chtějí a zvyšujme kvalitu těchto lidí rozvojem
Motivace
Výstupy z diskuse:
- osobní příklad a přístup
- říkat důvody – Proč?, lidé musí vidět smysl své práce
- vtažení do procesu rozhodování
- neříkat jak, ale ptát se
- delegování => seberealizace
- důvěra a zpětná vazba
- motivace je záležitosti každého zaměstnance – podmínky i aktivita
- přímý kontakt podřízeného a manažera (a ne jen přímý nadřízený)
- pozitivní prostředí
- projevit zájem o podřízeného, kolegu
- říkat, co to přinese pracovníkům
- měřit – víme, kde jsme a kam chceme dojít
- ukazatele, které si mohou pracovníci sami spočítat a mohou je ovlivnit
- prezentovat úspěchy
- pravidelné informace – komunikace
- motivace není program
Talent management
Výstupy z diskuse:
- talent je pracovník, který hledá nestandardní přístupy
- firma by se neměla pouštět do talent managementu, pokud nemá vyjasněnou práci s klíčovými zaměstnanci
- charakteristika talentu: jiskra v oku (ví, co chce), má potenciál (dá se s ním pracovat), má vůli (nestačí nadšení)
- než se firma pustí do talent managemntu, musí mít jednoznačnou podporu celého managementu a vidět tento nástroj jako tvorbu budoucnosti firmy
- talent neočekává, ale hledá příležitosti, úlohou manažera je ho v tom podporovat
- talent management je ve firmě jedinečný přístup k talentům a nedá se kopírovat mezi firmami, firma si musí vytvořit svůj vlastní
- talent management není nástroj pro HR nebo úzkou skupinu manažerů, je to přístup, na kterém se musí podílet celý management a klíčoví lidé ve firmě
- nastavení talent managementu je přímo propojeno s firemní kulturou
- přijímáme programy z mateřské firmy, ale nepřejímáme myšlení, máme své postupy a formy
- talenti sami začínají hledat a získávat talenty pro firmu
Týmová práce
Výstupy z diskuse:
- TP je zrcadlo úrovně managementu, zaměstnaneckých vztahů a firemní kultury
- díky týmové práci a vzrůstu produktivity chceme zvýšit platy zaměstnanců, ale zároveň nezvýšit celkové náklady na mzdy
- s TP je hlavně třeba začít!!!
- TP je užitečný nástroj, pomocí kterého zapojujeme lidi do zvyšování produktivity práce a zlepšování firemní kultury
- TP je jen nástroj, důležití jsou lidé, musíme ji zavádět s lidmi a pro lidi
- důležitá je změna myšlení lidí, je potřeba postupně delegovat činnosti s jasnou kontrolou a oslavou vítězství
- díky týmové práci jsme schopni mnohem lépe využít vnitřní potenciál lidí a zvýšit jejich efektivitu
- důležitý je zdravý selský rozum, a pořád myslet na to, co TP přinese firmě a lidem ve firmě
- týmovou práci propojujeme lidi => rozbíjíme jim „skleněné válce“, ve kterých si pohodlně žili
- pro TP je klíčová komunikace se zaměstnanci a jejich stabilizace, důležité je ocenění prvního úspěchu
- TP práce umožňuje růst lidí = růst firmy
Programy nástupnictví
Výstupy z diskuse:
- rolí lídra není motivovat, ale inspirovat
- peníze by neměly nastartovat kariérní postup
- jestliže nesouhlasíš s tím, jak to dělá naše firma, pak jsi to ty, kdo musí udělat „změnu“, firma se k vůli tobě nezmění (T. Baťa)
- neházet lidi do vody, nesmíme dělat pokusy na lidech
- v programu nástupnictví má být člověk max. 5 let → věčný talent není dobrým signálem
- je někdo jako já, dělá věci stejně a umí mne zastoupit, nástupce je někdo kdo mně umí nahradit a posunout věci na novou lepší úroveň
- pokud chci změnit „core business“, nebo posunout firmu na jinou výkonnostní úroveň, musím mnohem více lidí nabrat z venku, vnitřní lidé nebudou mít dostatek síly a energie věci měnit
- nástupnictví je neustálý rozvoj a hledání
- neztratit kontakt s lidmi, kteří mají pro firmu význam, i když odejdou
- hledat v první chvíli příležitosti, ne argumenty
Co říci závěrem?
Pravidelná setkání mají velice kladný ohlas u účastníků, oceňují zejména:
- jednoduchý a nenáročný program konference v odpoledních hodinách
- praktické zaměření semináře, praktické příspěvky
- výběr témat následného setkání účastníky
- výměna informací a zkušenosti mezi účastníky v neformální části semináře
- vznik komunity manažerů z regionu, kteří komunikuji a spolupracují i mimo seminář